شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تحقق اقتصاد مقاومتي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات

وزارت اطلاعات

یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰


ايجاد شبکه ارتباطي اصلي مستقل و بومي توانا، ساخت و تامين بومي ماهواره، انتقال سينگال‌رساني صدا و سيما از ماهواره به سطح زمين و ايجاد جويشگر بومي، پروژه‌هايي است که در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات انجام شده است.

وايمکس نيوز- افزايش سطح دسترسي کاربران نهايي به شبکه ملي اطلاعات به 20 مگابايت بر ثانيه، حمايت از توسعه مراکز داده به شبکه توزيع محتوا، دولت الکترونيک و همراه، ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتي بومي، ايجاد کريدور فناوري اطلاعات و ارتباطات، دو برابر کردن توليد محتواي داخلي با رويکرد کسب و کار ديجيتال با مشارکت حداکثري بخش خصوصي و ساماندهي منابع کمياب ملي از قبيل طيف فرکانس، ساماندهي منابع کمياب ملي از قبيل طيف فرکانس و پروژه‌هاي GNAF، سيماک و کد پستي با هداف بهبود و رونق فضاي کسب و کار از جمله پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات است.

ايجاد شبکه ارتباطي اصلي مستقل و بومي توانا

به نوشته شبکه تحليل‌گران اقتصاد مقاومتي، اين پروژه با هدف کاهش وابستگي شبکه اصلي ارتباطي کشور به تجهيزات خارجي و همچنين در راستاي ملاحظات پدافند غيرعامل با تامين صد در صد تجهيزات بومي طراحي و از طريق حمايت از بخش خصوصي و تضمين خريد از آن اجرايي شد که هم‌اکنون در تعدادي از استان‌هاي کشور در حال پياده‌سازي است.

در همين راستا با توجه به نياز آتي شبکه اصلي ارتباطي به اين تجهيزات با ظرفيت بيشتر، حمايت از پژوهش و توليد نمونه کالاهاي مربوط به اين شبکه با ظرفيت 100 گيگابيت بر ثانيه در دستور کار قرار گرفته است.

ساخت و تامين بومي ماهواره

با توجه به نياز روزافزون به خدمات ماهواره‌اي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي از قبيل ارتباطات کشاورزي، محيط زيست، صدا و سيما، هواشناسي و... و همچنين تسهيل پوشش ارتباطي نواحي صعب‌العبور و استفاده در شرايط بحراني، تامين ماهواره ملي با هدف رفع وابستگي به ارائه‌دهندگان اين تکنولوژي در مقاطع بحراني و ساخت ماهواره‌هاي بومي مخابراتي و سنجش از راه دور، در دستور کار اين وزارت قرار گرفت.

موضوع اخير با استفاده از توان داخلي به ويژه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي کشور با هماهنگي و نظارت سازمان فضايي ايران، توليد ماهواره‌هاي مذکور به منظور رفع نيازهاي اساسي کشور اجرايي و در حال حاضر تعدادي ماهواره نمونه جهت تست برخي فناوري‌ها، براي پرتاب به فضا آماده شده است.

انتقال سينگال‌رساني صدا و سيما از ماهواره به سطح زمين

اين پروژه با هدف کاهش وابستگي به ماهواره و اپراتورهاي داراي ماهواره و کاهش تبعات محروميت‌هاي احتمالي در دستور کار وزارت متبوع قرار گرفت و انتقال سيگنال صدا و سيما از طريق راديو و فيبر به اقصي نقاط کشور ميسر شد. اين پروژه پوشش‌دهنده 531 ايستگاه زميني پخش صدا و سيما در سطح کشور است. در حال حاضر اين پروژه با بيش از 80 درصد پيشرفت فيزيکي و تامين صد در صد منابع آن در حال اتمام و تحويل است.

انتقال کپي سامانه K-ROOT DNS به داخل کشور

به منظور مديريت مستقل آدرس‌دهي وبگاه‌هاي مورد تقاضاي کاربران در داخل و عدم ارسال تقاضاي مربوط به خارج از کشور، انتقال، نصب و راه‌اندازي کپي سامانه K-ROOT DNS در داخل کشور انجام پذيرفت. اجراي اين پروژه به عنوان يکي از الزامات توسعه شبکه ملي اطلاعات، موجب افزايش ظرفيت اطلاعاتي سيستم‌هاي نظارتي و امنيتي کشور است.

ايجاد جويشگر بومي

يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي و دولت، استفاده بيش از حد متعارف کاربران شبکه‌هاي مجازي، از محتواي خارجي است، لذا اين موضوع به عنوان يکي از پروژه‌هاي کليدي اين وزارت مورد تاکيد ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي قرار گرفت و در اين راستا به منظور تامين زيرساخت‌هاي لازم جهت کاهش استفاده از محتواي بيروني و افزايش استفاده از محتواي بومي برنامه‌ريزي شد.

در اين خصوص حمايت از ايجاد «جويشگر بومي» به عنوان يکي از مهم‌ترين بسترهاي توسعه محتوا، از طريق بخش خصوصي صورت پذيرفت و حداقل بسترهاي فني، تجهيزاتي، آزمايشگاهي و مالي لازم جهت حمايت از ارائه‌کنندگان و توليدکنندگان محتواي بومي با اصلاح سياست‌هاي ترافيکي شبکه جهت کاهش ترافيک بين‌الملل و افزايش گردش ترافيک داخل صورت پذيرفت.

در حال حضر جويشگر بومي ايجاد شده بيش از دو ميليارد صفحه وب را تحت پوشش قرار داده است و مجموعه اقداماتي که به انجام رسيده است موجب شده تا نسبت استفاده از محتواي خارجي در ابتداي دولت از 90 درصد به 58 کاهش يابد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو